اسپاتیفای یا چطور دست از نگرانی برداشتم و از موسیقی جز لذت بردم

یکی از مشکلات دوست‌داران موسیقی پیدا کردن راهی برای شنیدن آلبوم‌های قدیمی و قرار گرفتن در جریان تحولات روز موسیقی است. این چالش زمانی جدی‌تر می‌شود که پای موسیقی جَز به موضوع باز شود. از طرفی با یک تاریخ غنی پر از هنرمندان کوچک و بزرگ، کشف شده و نشده روبروییم و از سویی در بررسی روند معاصر این سبک به انبوهی از نام‌های جدید برمی‌خوریم. یکی از بهترین راه‌ها برای شنیدن آثار قدیم و جدید سبک جَز استفاده از سرویس اسپاتیفای است. سرویس آنلاین پخش موسیقی با گنجینه‌‌ی فوق‌العاده‌ای از هزاران هزار آلبوم موسیقی. یکی از بخش‌های جذاب و کارآمد اسپاتیفای بخش مربوط به اپلیکیشن‌ها یا همان برنامه‌ها است. در این یادداشت چند برنامه‌ی جانبی موجود در اسپاتیفای که با استفاده از آن‌ها می‌توان به کندوکاوی جدی‌تر در تاریخ موسیقی جَز پرداخت و گستره‌ی وسیع‌تری از آثار این سبک را شنید را معرفی خواهم کرد.

بلونت ‌Blue Note

اپلیکیشن اول، افزونه‌ی رسمی کمپانی معظم بلونوت در اسپاتیفای است. بلونت بدون‌ شک مهم‌ترین نشر موسیقی جز در در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ میلادی بوده. در این برنامه می‌توان بسیاری از آلبوم‌های بلونت را شنید و یا بر اساس فیلتر‌های متنوعِ موجود دنبال موسیقی مورد علاقه‌‌ در گنجینه ی عظیم این نشر تاریخ‌ساز گشت.

0در صفحه‌ی خانه با استفاده از یک خط زمان می‌توان یک به یک از سال ۱۹۳۹ تا امروز تمام آلبوم‌های بلونت را دید و همان‌جا دکمه‌ی پخش را زد یا با کلیک روی آن وارد صفحه ی اختصاصی آلبوم شد. صفحه‌ای که شامل اطلاعات خوبی از جزئیات تولید آلبوم  است. در همان صفحه‌ی خانه این امکان وجود دارد که  بر اساس سال نشر و انواع ساز‌های اصلی آلبوم‌ها را مرتب کرد؛ به محض انتخاب فیلتر‌ها بخش نمایش آلبوم‌ها بر اساس فیلتر‌های شما مرتب می‌شوند. تب دوم برنامه صفحه‌ی هنرمندان بلو‌نت است. مجددا می‌شود همان‌جا دکمه‌ی پخش را زد و یا برای اطلاعات بیش‌تر به پروفایل هنرمند رفت. پروفایلی دقیق شامل بیوگرافی، تمام آلبوم‌های بلو‌نتی هنرمند (حتا آن‌ها که به عنوان عضوی ارکستر در آن‌ها تنها ساز زده) و بلاخره هنرمندان مشابه.

جزیفای Jazzify

گروه x5 که یک بازاریاب موسیقی دیجیتال است چندین ابزار مهم در اسپاتیفای مثل کلاسیفای، بلوزیفای و جزیفای را مدیریت می‌کند. ابزاری که وظیفه‌‌اش پیدا کردن پلی‌لیست‌های مختلفِ موجود در اسپاتیفای  بر اساس عامل‌های متنوعی مثل هنرمند، دوره‌های تاریخی، زیر‌ژانر‌ها و ساز‌های گوناگون است.

5در صفحه‌ی اول جزیفای لیستی از پلی لیست‌های پیشنهادی دیده می‌شود که می‌توان بر اساس عنوان آن حال و هوای موسیقی‌شان را متوجه شد. کمی‌ پایین‌تر بر اساس پارامتر‌هایی مثل هنرمندان مشهور سبک جز، ساز‌ها، زیر‌ژانر‌ها و دوره‌های زمانی می‌توان به پلی‌لیست‌های تخصصی‌تر رسید. در قسمت‌های دیگر  هم می‌توان با جزئیات بیش‌تری بر اساس پارامتر‌های یاد شده به دنبال پلی لیست‌ها گشت.

گاردین The Guardian

نشریه و وب‌سایت معتبر گاردین برای بخش فوق‌العاده‌ی راهنمای آلبو‌م‌های جدید یک ابزار مخصوص در اسپاتیفای ساخته که می‌توان در کنار خواندن راهنما و مشاهده‌ی امتیاز مربوط به آلبوم که از طرف نویسنده داده شده  در همان‌جا به آلبوم هم گوش داد.

7اما این اپلیکیشن برای تمام ژانر‌های تحت پوشش گاردین نوشته شده، از راک و پاپ گرفته تا کلاسیک و جَز. برای پیدا کردن راهنما‌های مربوط به سبک جز چاره‌ای نیست مگر این‌که  به سراغ دو نویسنده‌ی سرشناش و متخصص سبک جز گاردین رفت؛ «جان فوردهام» (John Fordham) و «دیو گلی» (Dave Gelly). نوشته‌های‌شان را پیدا کنید و در جریان وضعیت انتشار آلبوم‌های جز و کیفیت آن‌ها قرار بگیرید.

استایلوس جز Stylus Jazz

اما شاید در کنار ابزار بلونت بهترین برنامه‌ی جانبی موجود در اسپاتیفای برای گردش در منظومه‌ی بی دروپیکر موسیقی جَز اپلیکیشن فوق‌العاده‌ی «استایلوس جز» باشد. برنامه‌ای که مانند ابزار بلو‌نت یکی از غول‌های نشر جز در آمریکا یعنی کنکورد حامی آن است.  با این تفاوت که استایلوس تنها محدود به آثار منتشر شده توسط کنکورد نیست و طیف وسیعی از آلبوم‌های قدیم و جدید جز از نشر‌های گوناگون را دربر‌می‌گیرد.

8در استایلوس می‌توان بر اساس ۱۳ گزینه‌ی موجود دست به انتخاب البوم‌های مرتبط و یا پخش تصادفی زد. غول‌های جز، آیندگان جز، بیگ بند و سوئینگ، بی‌باپ، کول جز، جز آزاد، هارد باپ، جز وکال، جز معاصر، سول، نیواورلئان جز و فیوژن. اما از جالب‌ترین این گزینه‌های پخش یکی بخش پیشنهاد‌های نشریه‌ی شناخته‌ شده‌ی «جز تایمز»  (Jazz Times) و دیگری پیشنهاد‌های نویسندگان نشریه‌ی «آی راک جز» (iRock Jazz) است.


4 thoughts on “اسپاتیفای یا چطور دست از نگرانی برداشتم و از موسیقی جز لذت بردم

  1. بیشوت

    سلام.
    دم شما گرم. خیلی خوب بود. دو تا سوال:
    ۱- چرا نشر ئی سی ام نیست در اسپاتیفای؟ یا هست؟
    ۲- در مورد موسیقی کلاسیک هم همکارانتون میتونند همچین رویه خوبی که شما در جز پیش گرفتین رو، پیش بگیرن آیا؟

    1. وحید طارمی نویسنده

      سلام. متشکرم. خیر. ای‌سی‌ام در اسپاتیفای نیست. تا سال ۲۰۱۲ بود و به یکباره تصمیم گرفتند در هیچ یک از سرویس‌های پخش آنلاین موسیقی از جمله اسپاتیفای و راپسودی نباشند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *