رونمایی آلبوم «ری تا روم» سعید نایب محمدی

این مطلب در قالب پرونده عود منتشر شده است، برای مشاهده بقیه مطالب به صفحه اختصاصی این پرونده مراجعه کنید.

«ری تا روم» عنوان آلبومی با آهنگسازی سعید نایب محمدی همراه با صدای علیرضا قربانی و همچنین خوانندگانی از کشورهای سوریه ترکیه و اسپانیا است که روز یکشنبه ۲۹ دی در فروشگاه مرکزی شهرکتاب رونمایی می‌شود.

محور اصلی آلبوم فوق، تمرکز بر شیوه‌های اصلی آوازخوانی در حوزه ایرانی، عربی و ترکی است. عناوین قطعات این آلبوم گویای حال و هوای متفاوت هر یک از آن‌هاست: تهران، ری، دمشق، روم و آندلس.

نکته مهم در مورد آلبوم فوق، به چالش کشیده شدن نایب محمدی در نزدیک شدن به اجرا و اهنگسازی در مناطق غیر ایرانی است. همچنین وفاداری به اصالت‌های اجرایی در این قطعات جزو خصوصیات بارز اثر محسوب می‌گردد.

گردآورنده این مجموعه کوشیده است جهان‌های صوتی گوناگون – و حتی گاه نامتجانس – را به مخاطب ارائه کند؛ موسیقی‌ای که در حوزه کشورهای اسلامی تعریف می‌شود، اما هر یک، بافت و صدای منحصر به خود را ‌دارد. سعید نایب محمدی در این آلبوم، در جایی به ساخت اثری کامل مبتنی بر ذائقه شخصی خود دست می‌زند (قطعه تهران) و در جای دیگر با الهام از قطعه‌ای که ضبط یا انتخاب کرده، پیش درآمدی خلق می‌کند (قطعات ری، دمشق و آندلس) و گاه تنها به همنوازی در یک اثر می پردازد (قطعه روم).

مجموعه «ری تا روم» بر تکثر صداها، رنگ‌ها و فنون آوازی در گستره جغرافیایی خاورمیانه تا مغرب عربی متمرکز است؛ هرچند عامل پیوند این قطعات متنوع، حضور ساز عود به عنوان ساز مادر موسیقی‌های حوزه اسلامی است که همنشینی و همخوانی آن در همه قطعات این آلبوم، به ویژگی مهم آن تبدیل شده است.

در این اثر که از سوی موسسه فرهنگی و هنری آوای باربد منتشر شده، علیرضا قربانی خواننده سنتی کشورمان، قطعه تهران را خوانده، مصطفی کریم (خواننده عرب) قطعه دمشق، عباس قربانی قطعه ری، ارسین چلیک قطعه روم و یواخین گومز قطعه اندلس را خوانده‌اند.

در رونمایی «ری تا روم» علاوه بر علیرضا قربانی و سعید نایب‌ محمدی، دو منتقد و کارشناس موسیقی، سیدعلیرضا میرعلینقی و دکتر ساسان فاطمی نیز درباره اثر صحبت خواهند کرد. این نشست ساعت ۱۸ روز یکشنبه ۲۹ دی در فروشگاه مرکزی شهرکتاب واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از تقاطع مطهری برگزار می‌شود.


One thought on “رونمایی آلبوم «ری تا روم» سعید نایب محمدی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *