با بم‌ها برقص؛ مروری بر آلبوم Realize از گروه تری فال

آلبوم: Realize!

گروه: Three Fall

ناشر: ACT

سال انتشار: ۲۰۱۳

گونه: جز

یک مقدمه‌ی لازم

به طور قطع سرعت نوشتن ما به سرعت شنیدن‌مان نمی‌رسد. اما شاید ساختار جدیدی که از این پس برای معرفی آلبوم‌های روز به کار می‌گیرم اندکی این خلاء را پر کند. امیدوارم یادداشت‌هایی کارکردی‌تر  و چابک‌تر از پیش باشند تا خواننده به راحتی تصمیم بگیرد که دوست دارد کار معرفی شده را بشنود یا خیر.

کی هستن؟

تریوی جوانِ تری فال (Three Fall) از آلمان که کار‌های‌شان توسط  نشر ACT منتشر می‌شود. ACT  که از مهم‌ترین نشر‌های موسیقی جز است، تمرکزش بیش‌تر بر کشف استعداد‌های جوان و اغلب آلمانی شاخه‌های مختلف موسیقی جز است. تریوی تری فال از لوتز اشترون  (Lutz Streun) نوازنده‌ی ساکسیفون تنور و باس کلارینت، تیل اشنایدر (Til Schneider) نوازنده‌ی ترومبون و آهنگساز اغلب قطعات و سباستین وینه (Sebastain Winne) به عنوان درامیست تشکیل شده است. همین سازبندی تا حدی عجیب برای یک تریوی جز باعث می‌شود موسیقی‌شان کنجکاوی شنونده را برانگیزد. آلبوم قبلی‌شان ON A WALKABOUT باز‌اجرایِ قطعاتی از گروه مشهور رد هات چیلی پاپرز در سبک جز بود.

چی می‌شنویم؟

آلبوم Realize! یک جز ریتمیک با رگه‌هایی از پاپ، راک و البته سولوهای موسیقی اسید جز است که عامه پسند‌تر از شاخه‌های دیگر این سبک است. طنز موجود در آلبوم به خاطر تقطیع‌ها و حضور ترومبون است که ماهیتاً ساز شوخی است.

در مجموع با یک تجربه‌ی شنیداری با سازهایی با طنین بم یا به عبارت بهتر خیلی بم همراه می‌شویم. ساز‌ها چفت هم شدند و نتیجه، قطعات گرمی است که یک آلبومِ یک‌پارچه با لحنی شوخ‌طبعانه از طیفِ کم‌تر شنیده شده‌ی موسیقی جز را به مخاطب خود ارائه می‌کند. بله. با یک تریوی جز آلمانی و موسیقی باکیفیتش  هم می‌شود رقصید. تک‌نوازی‌های ترومبون در قطعاتی مثل Bata یا The Scientist فراتر از انتظار است به خصوص با یادآوری این نکته که اصولاً ترومبون سازی است که کم‌تر سولوی طولانی مدت از آن شنیده می‌شود. تک‌نوازی‌های تنور ساکسوفون هم یادآور تکنیک بزرگان این ساز است، به خصوص در قطعه‌ی Killing in the Name که حقیقتاً کشنده است.

 Layout 1

بشنوید: قطعه‌ی Bata

کدوم آهنگ‌ها؟

قطعه‌ی Killing the Name که بازاجرایی از آهنگ معروفی با همین نام از گروه رپ – متالِ ریچ اگسنت دِ ماشین است که همان‌طور که اشاره شد در آن با یک سولوی دیوانه کننده‌ی ساکسیفون روبرو هستیم. و همین طور قطعه‌ی Bata  که نهایت هنرمندی نوازنده‌ی ترومبون را به نمایش می‌گذارد. و بلاخره قطعه‌ی پایانی Scientist  که بازاجرایی از گروه راکِ کلدپلی است.

بشنوید: قطعه‌ی Killing The Name

کیا گوش بدن؟

حتا اگه از جز متنفرید ولی موسیقی برای رقصیدن رو دوست دارید. حتا اگه از جز متنفرید ولی از شیرین‌کاری‌های یک نوازنده با سازش لذت می‌برید. اگر طرفدار پاپ بی کلام هم باشید احتمالن از شنیدنش راضی خواهید بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *