بایگانی

با بم‌ها برقص؛ مروری بر آلبوم Realize از گروه تری فال

آلبوم Realize! یک جز ریتمیک با رگه‌هایی از پاپ، راک و البته سولوهای موسیقی اسید جز است که عامه پسند‌تر از شاخه‌های دیگر این سبک است. در مجموع با یک تجربه‌ی شنیداری با سازهایی با طنین بم یا به عبارت بهتر خیلی بم همراه می‌شویم.


نیلز پیتر مولوائر؛ ترکیب ترومپت و موسیقی نایت‌کلاب‌ها

نیلز پیتر مولوائر (Nils Petter Molvær)، ترومپت‌نواز نروژی، در سال ۱۹۶۰ در جزیرهٔ سولا متولد شد و در ۱۹سالگی برای حضور در کنسرواتوار رودنهایم به این شهر رفت. او به همراه گروه Masqualero، آغاز به همکاری با کمپانی ای‌سی‌ام و در سال ۱۹۹۸ نیز اولین آلبوم خود را با همین لیبل منتشر کرد.


دور دنیا با ترومپت؛ نگاهی به آلبوم مسحور اثر ترلوک گورتو

ترلوک گورتو (Trilok Gurtu) آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی هندی‌تبارِ درام، طبلا و پرکاشن، آخرین آلبومش، «مسحور» (Spellbound) را به مرشد دوران جوانی‌اش، دن چری (Don Cherry)، نوازنده‌ی فقید ترومپت و یکی از بزرگانِ جَز تقدیم کرده است. گورتو در «مسحور» قطعات معروفی از استادانِ ترومپتِ جَز را در کنار چند قطعه به آهنگسازی خود به دستِ بهترین نوازندگان معاصر این ساز سپرده و خود نیز به عنوان رهبر پروژه، آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی درام، طبلا و پرکاشن آن‌ها را همراهی کرده است.


معرفی دو هنرمند: آبلای سیسوکو و ولکر گوئتزه؛ نغمه‌هایِ مهاجر، اندوهِ شفابخش

موسیقی‌ای که ولکر گوئتزه و آبلای سیسوکو عرضه میکنند فراتر از مرزهای جغرافیایی و موسیقایی است. حاصل آن یک امتزاج ویژه و بی‌نظیر در امتداد سنت جاودانه‌ی رامش‌گری سیسوکو و با چشم‌اندازی جز و مدرن از گوئتزه بود. سفری روحانی با نغمه‌ها برای شنوندگانی که از هرجای دنیا به دشت‌های غرب آفریقا برده میشوند.


نگاهی به آلبوم الکترا اثر آریلد اندرسن؛ مرثیه‌‌های باستانی

اندرسن به عنوان یکی از قطب‌های جز معاصر و در مقامِ نوازنده‌ و آهنگسازِ آوانگاردِ گونهٔ جز در آثار پیشین خود از جمله Hyperborean به خوبی نشان داده که در آمیختن عناصر موسیقی فولکلور با جز تبحر فراوانی دارد.در «الکترا» نیز او از تمام امکانات و تجربیات موسیقایی‌اش برای خلق نغماتی یگانه با اتکا بر الحانی متفاوت بهره برده است.


آرو هنریکسن؛ یک نروژی دیگر در ECM

آرو هنریکسن (Arve Henriksen) متولد ۲۲ مارس ۱۹۶۸ در نروژ، نوازندهٔ ترومپت در ۱۹۸۷ در برنامهٔ جَز کنسرواتوار موسیقی تروندهیم شرکت کرد و سپس در رشتهٔ آموزش موسیقی به تحصیل پرداخت. موسیقی او تا حدود زیادی دنباله‌روی موسیقی جان هَسل (Jon Hassel) بوده و صدای ترومپت او شباهت بسیاری به صدای فلوت یا ساز ژاپنی شاکوهاچی دارد.