بایگانی

جان هسل؛ پیشروی موسیقی‌های ممکن

«جان هَسِل» (Jon Hassell)، آهنگ‌ساز و ترومپت‌نواز آمریکایی، در سال ۱۹۳۷ در شهر ممفیس به دنیا آمد و در اوایل دههٔ هفتاد پس از دریافت دکترای خود در رشتهٔ موزیکولوژی از دانشگاه بوفالو، با موسیقی «پاندیت پران نات»، موسیقی‌دان هندی و استاد سبک کیرانا گارانا، آشنا شد.


با بم‌ها برقص؛ مروری بر آلبوم Realize از گروه تری فال

آلبوم Realize! یک جز ریتمیک با رگه‌هایی از پاپ، راک و البته سولوهای موسیقی اسید جز است که عامه پسند‌تر از شاخه‌های دیگر این سبک است. در مجموع با یک تجربه‌ی شنیداری با سازهایی با طنین بم یا به عبارت بهتر خیلی بم همراه می‌شویم.


نیلز پیتر مولوائر؛ ترکیب ترومپت و موسیقی نایت‌کلاب‌ها

نیلز پیتر مولوائر (Nils Petter Molvær)، ترومپت‌نواز نروژی، در سال ۱۹۶۰ در جزیرهٔ سولا متولد شد و در ۱۹سالگی برای حضور در کنسرواتوار رودنهایم به این شهر رفت. او به همراه گروه Masqualero، آغاز به همکاری با کمپانی ای‌سی‌ام و در سال ۱۹۹۸ نیز اولین آلبوم خود را با همین لیبل منتشر کرد.


موسیقی اسلش اشراق؛ معرفی آلبوم بارانداز از سیاوش امینی

احتمالات الگوریتمی متنوع بر اساس نظریه‌های ریاضی و منطقی، بخشی از ساختار موسیقی الکترونیک جدید را شکل میدهند. موسیقی علاوه بر این که محملی برای احساسات انسانی است در عصر تکنولوژی رایانه‌ای به محملی برای بیان خلاقیت‌های تفکرآمیز نیز بدل شده است. شرجی بارانداز و حضور اهل هوا و شیخ شنگر در موطن سیاوش، همراه با نیم‌نگاهی به الگوریتم و احتمالات، او را از ساختن قطعات هنجار ذهنش به هنجارشکنی در قطعات دیگر این آلبوم وا داشته است. با هر دوکسایی، پارادوکسی پدید آورده است و آخر سر آلبومش را با نهایت دقت از میان قطعات انتخاب کرده است؛ حاصلش شش دوکسا و دو پارادوکس است.


بررسی آلبوم پرواز در بیکران، اثری از هومان رومی و حمید قنبری

در کارنامه‌ی هنری هومان رومی، اگرچه بهره‌گیری از محضر اساتیدی چون منتظری و شکارچی به چشم می‌خورد، اما فضای کلی این اثر، رنگ و بوی نوازندگی کلهر را دارد و حتی بعضی از موتیف‌ها را عیناً از او وام گرفته است.
«پرواز در بی‌کران» یک دونوازی شامل چهار قطعه‌ی ضربی و چهار قطعه‌ی آوازی است که در دستگاه نوا نواخته شده است. نقطه‌ی قوت آلبوم در قطعات ضربی کاملاً محسوس است.