بایگانی

کوتاه از تاریخ موسیقی تراپی و شمنیسم (۱)

در میان انواع موسیقی همچون موسیقی نظامی، مذهبی و همچنین موسیقی برای سرگرمی نوعی موسیقی از روزگار باستان تاکنون در میان بخشی از تمدن بشری مطرح بوده که آن را اصطلاحاً موسیقی‌درمانی می‌نامند. موسیقی‌درمانی یا اصطلاحی که ما آن را طی پنجاه سال اخیر در مفهومی کلی‌تر از مقوله درمان با عنوان موسیقی تراپی می‌شناسیم […]


تانگوی دیگو، حرارت سکو‌ها

تمام صدا‌هایی که در تاریخ فوتبال مربوط به مارادونا است به نفس کشیدن ادامه می‌دهند. نام او هنوز روی سکو‌ها است. سال‌ها پس از اخراجش از جام‌جهانی، ناکامی در مربی‌گری، پیش رفتن تا مرز مرگ از مصرف مخدر و تمام اتفاقات تلخ زندگی‌اش، نام او هنوز حتا روی سکو‌های ورزشگاه‌های برزیل ۲۰۱۴ شنیده می‌شود.


هیجان و شور‌خوانی در موسیقی سوگ محرم

نوحه‌خوانی به عنوان گونه‌ی مهم و پر‌طرفداری از میراث موسیقی عزا در ایران تاریخچه‌ای آکنده از اقتباس‌ها، نوآوری‌ها و ابداعات را همراه خود دارد. در این میان، شورخوانی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از ارکان اصلی موسیقی ماه محرم حامل علقه‌هایی اجتماعی – مذهبی است که به نظر می‌رسد، هم بیش از گذشته توجه به خود جلب کرده و هم پیوند مبتکرانه‌ای با عناصر پیچیده‌تر سازنده‌ی موسیقی برقرار کرده است. در این یادداشت تلاش خواهم کرد ضمن بررسی تکاملِ شور‌خوانی در گذر تاریخِ سوگواری محرم، به پر‌رنگ‌تر شدن مولفه‌های موسیقی هیجانی و پیوند‌های شور‌خوانی با ژانر‌های گوناگونِ موسیقی بومی، پاپ، ترنس و جنبه‌هایی از موسیقی صوفیانه در نقاط مختلف جهان بپردازم.