بایگانی

اجرای پاپ، ماراتون تشکر

اتفاقات شب سوم کنسرت عالیم قاسیموف و ارکستر ساز‌های بادی تهران و جلوگیری از حضور دختر عالیم، فرغانه، بر روی سن تلخ بود. در طی چند روز اخیر به این موضوع از زوایای مختلف پرداخته شد اما آن چه که کم‌تر توجه برانگیخت کیفیت فنی خود اجرا و ادامه‌ی عادت مرسوم تهیه کنندگان بر سوء استفاده‌ی تجاری و نمایشی از مردمی است که برای شنیدن موسیقی به سالن آمده‌اند. این روایتی است از شب دوم اجرا در تالار وحدت.


مسار؛ شکوه پنهان موسیقی

قطعه‌ی مسار (Masar) یک قطعه‌ی مینیمال است که با تریوی عود اجرا شده است. در ابتدا قدرت فیگور ملودیک آن هر شنونده‌ای را مجذوب خود می‌کند. نکته‌ی جالب و متمایزکنندهٔ این قطعه، ساده بودن ملودی و در عین حال عمیق بودن آن است. شنونده با توجه به تکرارهای متوالی یک الگوی ملودی از شنیدن آن خسته نمی‌شود و در نتیجه این قطعه با روایتی کاملاً مینیمال شنونده را مجذوب خود می کند.


همه‌ی چیزهای زیبای ابراهیم معلوف

از میان جوانانی که بین جهان عرب و جهان غرب رفت و آمد داشته است و بر پایه موسیقی عرب با رویکردی نو و تازه دست به آفرینش زده است می‌توان ابراهیم معلوف را نام برد. او در خاندانی مشهور و خانواده‌ای هنرمند رشد کرده است. وی در پاریس ترومپت کلاسیک را آموزش دیده، نزد پدرش موسیقی مقامی عرب و نواختن ترومپت عربی را آموخته و شخصا به دنبال یادگیری موسیقی جز رفته و حالا با این پیشینه از معروف‌ترین اعرابی‌ست که موسیقی تلفیقی کار می‌کند.