بایگانی

سعید محمدی: اجازه دهیم ایده‌های جدید مطرح شوند

باید اجازه بدیم ایده‌ها و افکار جدید بیاید، در منتهای آن نظر هم می‌توانم اضافه بکنیم آن چیزی که به عنوان دموکراسی در کار اجتماعی و سیاسی و این‌جور مسائل داریم را باید در کارمان هم داشته باشیم. اجازه بدهیم همه باشند، همه نظریات‌شان را بدهند. از قدرت‌مان استفاده نکنیم تا تعدادی را در اصل از میدان به در کنیم. این باعث می‌شود که آن راهی که ما داریم تا برسیم به یک ساز ایده‌آل، زودتر پیموده شود. این کاری که ما نگذاریم کسانی دیگر باشند در جامعه و نظرشان را بگویند، این اختلال ایجاد می‌کند در فرآیند پیش‌رفت.


گفتگو با رامین جزایری؛ سازنده مطرح تار و سه‌تار، بخش پایانی: خانه موسیقی

خانه موسیقی این‌قدر خنثی عمل کرده و کرخت بوده است، اصلا هیچ خبری راجع به آن جذابیتی ندارد، سال به سال یک جشن می‌خواهند بگیرند، ۲ ساعت برنامه‌ای بگذارند و بگویند ما کاری کردیم. برای این برنامه‌ی دو ساعته یک نفر دبیر و یک نفر هم قائم مقام دبیر جشن می‌شود. ولی هیچ فعالیتی نشده و نمی‌شود و به هر صورت تا این قسمت صنفی ماجرا درست نشود، همه نشسته‌اند می‌گویند کی ساز را نشان می‌دهند؟ کی بیمه‌ی موزیسین‌ها درست می‌شود؟ کی مشکلات رفاهی‌شان حل می‌شود؟ خود به خود که حل نمی‌شود.


گفتگو با رامین جزایری؛ سازنده مطرح تار و سه‌تار، بخش دوم: سازسازی

سازسازی مدرسه تمام عمر است و این چیزی نیست که ما بگوییم به جایی رسیدیم و پرونده‌اش را ببنیدیم، بلکه باید مرتب روی این قضیه با چوب‌شناسان، ابزارشناسان، رنگ‌شناسان، صوت‌شناسان، موسیقی‌دانان و کلیه کارشناس‌های تخصصی این حوزه کار گروهی انجام داد. قطعا با پیشرفت سازسازی و ساخته شدن سازهای پیشرفته‌تر می‌توان به موسیقی پیشرفته‌تر و کامل‌تری رسید و این دوره، دوره‌ای طولانی است و شاید چند قرن برای ما زمان ببرد و هرکدام از ما به سهم خود می‌توانیم بخشی از این راه طولانی را بپیماییم.


گفتگو با رامین جزایری؛ سازنده مطرح تار و سه‌تار، بخش اول: زندگی‌نامه

رامین جزایری، از استادهای چیره دست در ساخت تار و سه تار به شمار می‌آید. اگر سازسازهای فقید مثل یحیی، شاهرخ، حاج طاهر و عشقی را کنار بگذاریم به جرات می‌توانم بگویم در حال حاضر، رامین جزایری بهترین سازنده سه تار است و از بهترین‌های تارسازی به حساب می‌آید.