در میان انواع موسیقی همچون موسیقی نظامی، مذهبی و همچنین موسیقی برای سرگرمی نوعی موسیقی از روزگار باستان تاکنون در میان بخشی از تمدن بشری مطرح بوده که آن را اصطلاحاً موسیقیدرمانی مینامند. موسیقیدرمانی یا اصطلاحی که ما آن را طی پنجاه سال اخیر در مفهومی کلیتر از مقوله درمان با عنوان موسیقی تراپی میشناسیم […]
ساز عود حالت نمادین بسیار پررنگی دارد و دید ارمنیهای مقیم آمریکا به این ساز روایتگر هویت ارمنی-آمریکاییها است. سفرهای «عودی هرانت کِنکولیان» بسیار مورد توجه اجتماع دیاسپورای ارمنی قرار میگرفت. از نظر بافت تاریخی، ارمنی-آمریکاییها به او به عنوان یک شخصیت شناختهشده در موسیقی احترام بسیاری میگذارند، درست مانند هالهای که ژیوان گاسپاریان، استاد معاصر دودوک را احاطه کرده است.
یوردال توکجان، متولد ۱۹۶۶ در ترکیه است. او در ۱۹۹۸ از کنسرواتوار دولتی موسیقی ترکی متعلق به دانشگاه فنی استانبول فارغالتحصیل شد و با عضویت در هیأت علمی در همان دانشگاه به تدریس و تحقیق پرداخت. در ۱۹۹۰ به عضویت گروه موسیقی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه درآمد و به این واسطه در فرانسه، هلند، بلژیک و اسپانیا اجراهایی با گروه همان نهاد داشت و همچنین به عنوان یک سولیست با ارکستر مجلسی هلند در برنامۀ موسیقی اروپایی با محوریت عود اجراهایی داشته است
هوره آوازی باستانی، ساده و غیر ریتمیک است که عموماً بدون همراهی ساز در مناطق کردنشینِ زاگرس و به ویژه در سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان که در آنها گویشِ کلهری کردی رایج است؛ خوانده میشود. این ابتداییترین و پر قدمتترین آوازی است که در حوزهی جغرافیایی ایران به گوش میرسد.
فاطمه قنادی (وارتوش) همسر مرحوم استاد علی سلیمی و اولین خوانندهٔ ترانهٔ مشهور آیریلیق، دوشنبه شانزده بهمن دار فانی را وداع گفت. او در قطعه هنرمندان شهر تبریز به خاک سپرده شد. خبر درگذشت فاطمه قنادی دردناک بود اما دردناکتر اینکه این خبر بازتاب چندانی در رسانههای ایرانی نداشت.