و تشویشی دیگر؛ به بهانه آلبوم جدید گادسپید یو! بلک امپرور‎

نزدیک به بیست سال از آلبوم «∞ ♯F♯ A» گذشته است. اولین آلبوم و شاهکار بی‌بدیل گروه کانادایی گادسپید یو! بلک امپرور (Godspeed You! Black Emperor) که ژانر پست‌راک را در دهه نود تثبیت کرد. سه سال پیش بود که بعد از وقفه‌ای حدوداً ده ساله، گروه GY!BE با انتشار آلبوم «!Allelujah! Don’t Bend! Ascend» همه را غافلگیر کرد. حالا با انتشار آلبوم «’Asunder, Sweet and Other Distress’» که پنجمین آلبوم استودیویی این گروه است، طرفداران این گروه امیدوارند که زود به زود شاهد کارهای بیشتر و آلبوم‌‌های جدید باشند.
آلبوم «’Asunder, Sweet and Other Distress’» کوتاه‌ترین آلبوم گروه بعد از اولین آلبوم آن‌ها است. چهار قطعه و حدود چهل دقیقه. برای آنهایی که اجرای زنده‌ی GY!BE در سال ۲۰۱۲ به نام «Behemoth» را شنیده‌اند، این آلبوم چیز جدیدی نیست. «’Asunder, Sweet and Other Distress’» اجرای جدیدی از «Behemoth» است. این آلبوم بیش از هر چیزی نشان‌دهنده‌ی تغییر GY!BE است. بعد از گذشت بیست سال از تشکیل این گروه نباید انتظار داشت که باز هم آلبوم‌هایی شبیه به «∞ ♯F♯ A» یا «Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven» از این گروه ببینیم. شاید این آلبوم یک آغاز است برای فرم و محتوای جدیدی در موسیقی گروه. شاید آلبوم‌های بعدی این آلبوم را تکمیل کند. اعضای این گروه نشان داده‌اند که حاضر نیستند برای خوشایند مخاطبان، خود را تکرار کنند. چه در «گادسپیدیو! بلک امپرور» و چه در پروژه‌های موازی مثل «اِ سیلور مونت زایان» (A Silver Mt. Zion) و «ست فایر تو فلیمز» (Set Fire to Flames)، هنرمندانی چون افریم مناک (Efrim Menuck)، سوفی ترادو (Sophie Trudeau)، مایک مویا (Mike Moya) و تیری اَمَر (Thierry Amar) مدام در حال تجربه‌های جدید بوده‌اند.
طرفداران دوآتشه‌ی گروه اعتقاد دارند که چیزی به نام آلبومِ بدِ گاسپیدیو! بلک امپرور نداریم. شاید اگر قطعه آخر این آلبوم نبود، می‌شد این اعتقاد آن‌ها را زیر سوال برد. قطعه آخر با نام «Piss Crowns Are Trebled» حکم پناهگاه را دارد. از همان اول قطعه با ملودی ویولن سوفی ترادو، حس و حال قطعه‌های قدیمی گروه به ما برمی‌گردد. البته رفتن به این پناهگاه عقب‌نشینی نیست. جایی است که بعد از تجربه‌های جدید در سه قطعه‌ی اول آلبوم، گروه آرام می‌گیرد تا شاید در آینده دوباره حرکت کند. اما با وجود همه این تغییرات و تجربه‌های جدید، هر چه هست این آلبوم مولفه‌های اصلی موسیقی گروه را دارد. با آخرالزمان سروکار داریم. با پایان دنیا، و تشویش، و تشویشی دیگر.

Asunder, Sweet and Other Distress

بشنوید: Godspeed You! Black Emperor – Piss Crowns Are Trebled


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *