بایگانی

کوتاه بر آلبوم همساز، اثر جدید حسام‌خان کمونچه‌کش

اینانلو قبلا در کارهای زیادی به موسیقی مقامی، مخصوصا موسیقی کرمانج‌های شمال خراسان پرداخته بود، اما طرحی که در همساز ریخته، کاری است جالب و شنیدنی. همساز از سه بخش تشکیل شده است: بخشی که از موسیقی ارمنی گرفته است، بخشی از مقام‌های ترکمنی، و بخش آخر که یک بازسازی ایرانی است.


ادرلزی؛ آوای ضیافت کولی‌ها

اِدِرلِزی جشنی است که کولی‌های روما هر ساله در فصل بهار برگزار می‌کنند و با موسیقی، رقص و شادی، آغاز دوباره زندگی را جشن می‌گیرند. اما شهرت ادرلزی، نه به خاطر این جشن‌ها، بلکه به خاطر ترانه‌ای با همین نام است؛ ترانه‌ی فولک کولیان روما که ترانه‌ی اختصاصی این جشن است.


دور دنیا با ترومپت؛ نگاهی به آلبوم مسحور اثر ترلوک گورتو

ترلوک گورتو (Trilok Gurtu) آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی هندی‌تبارِ درام، طبلا و پرکاشن، آخرین آلبومش، «مسحور» (Spellbound) را به مرشد دوران جوانی‌اش، دن چری (Don Cherry)، نوازنده‌ی فقید ترومپت و یکی از بزرگانِ جَز تقدیم کرده است. گورتو در «مسحور» قطعات معروفی از استادانِ ترومپتِ جَز را در کنار چند قطعه به آهنگسازی خود به دستِ بهترین نوازندگان معاصر این ساز سپرده و خود نیز به عنوان رهبر پروژه، آهنگ‌ساز و نوازنده‌ی درام، طبلا و پرکاشن آن‌ها را همراهی کرده است.


آتاهوالپا یوپانکی؛ آوازه خوان ِ سکوت

هکتور روبرتو چاورو آرامبورو (Héctor Roberto Chavero Aramburo)، در تاریخ ۳۱ ژانویه ۱۹۰۸ در بوئنوس آیرس متولد شد. او از همان ابتدای کار حرفه‌ای، شهرت آتاهوالپا یوپانکی را برای خود برگزید. وی خواننده، ترانه‌نویس، نوازنده​‌ی گیتار و نویسنده‌ی آرژانتینی است. از او به عنوان یکی از مهم‌ترین موسیقی‌دانان فولکلور آرژانتین در سده‌ی بیستم یاد می‌شود.


خطی از دیروز، لحنی از اکنون؛ معرفی پروژه دالند و جان پاتر.

حقیقتا یک گروه چند نفره از موسیقیدان‌هایی با زمینه‌های کاری کاملا متفاوت، با موسیقی کهنی که از شاکله آن بعضاً تنها یک خط آوازی موجود است چه کار میتوانند بکنند؟ پاسخ این است که میشنوند، آن‌را گسترش میدهند و میدانند که نتیجه‌ای که به وجود خواهند آورد چیزی است کاملا جدید.


معرفی دو هنرمند: آبلای سیسوکو و ولکر گوئتزه؛ نغمه‌هایِ مهاجر، اندوهِ شفابخش

موسیقی‌ای که ولکر گوئتزه و آبلای سیسوکو عرضه میکنند فراتر از مرزهای جغرافیایی و موسیقایی است. حاصل آن یک امتزاج ویژه و بی‌نظیر در امتداد سنت جاودانه‌ی رامش‌گری سیسوکو و با چشم‌اندازی جز و مدرن از گوئتزه بود. سفری روحانی با نغمه‌ها برای شنوندگانی که از هرجای دنیا به دشت‌های غرب آفریقا برده میشوند.